Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.11.2014 09:42 - Тъщата
Автор: nav Категория: Изкуство   
Прочетен: 6984 Коментари: 10 Гласове:
18


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Тате, защо баба тича на зиг заг из двора?

За тебе баба, синко, за мене тъща. Подай ми следващия пълнител.

Винаги съм си мислел, че подобни вицове са просто смешки, но ето че все повече се убеждавам в народната мъдрост. От близо година имам сериозна връзка и нещата вървят накъм сватба. Романтичната идилия, обаче, бива саботирана от един подмолен диверсантски елемент, а именно тъщата. Това не е обикновена тъща, а известен адвокат в Лас Вегас, човек образован и живял по света. Но пък може би са прави хората като казват, че човек може да излезе от селото, но не и селото от човека (тя жената е от Перник).

Не съм бил подходящ жених, видите ли, щото нямам имоти, добитък, ниви или поне коч за разплод. На моите години мъжът й бил купил два апартамента в София. Обяснявам, че модерният човек се придържа към философия на мобилност и необвързване с кредити (икономическо робство), но ми се казва, че това е кокошкарско мислене. Също така било несериозно на 36 години още да съм студент. Замислям се дали да обясня, че една докторантура е работа, свързана с научно-изследователска дейност, а не студентлък, но то е като да обясняваш на радиото, така че се отказвам. Накрая ми се подмята, че съм имигрант на студентска виза и не съм стабилен (намеква даже, че искам да се оженя за дъщеря й за зелена карта). Тук дори не се и замислям да обяснявам, че досега не съм имал планове да оставам в Щатите и че преди няколко години тенденциозно отказах да се оженя за гражданство.

Мдаа, удивително е как човек може да си занесе старите порядки и стереотипи навсякъде по света.*№ Все пак тъщата е от Перник, а за Перник се знае, че е място чепато и идиосинкретично, където се продава вафла "Винкел" и вода "Миньоро". Към един перничанин се обърнали любезно на вие, а той се сопнал, "Он че ми каже кога я съм си вие". Някой ще рече, че това е преувеличение, но ето я същата ситуация в реалния живот. На вечеря сме у тъщата. Хапваме с жената, а тъщата стои срещу мен и ми реже салата*І. Викам й, "Недей да стърчиш само заради мен, че сигурно си изморена от работа (жената защитава клиенти по цял ден). Аз ще нарежа салатата, щото така ми е неудобно". Явно "стърчиш" в Перник е мръсна дума с дълбоко негативна конотация, щото тъщата като се разлюти, взе да пръска слюнки, че съм я обиждал, че съм бил ироничен и даже ехиден. Това в собствената й къща. Направо невиждано. Аз седя удивен и се чудя да се смея ли, да плача ли. Извиних се за недоразумението, но без никакъв ефект, продължи да ми се натяква колко съм груб и некултурен. Но защо ли се учудвам толкова, перничани са доказано убедени в своята правота. Това беше видяно от цялото народонаселение в Шоуто на Къци, където увереният пернишки участник изрече знаменитата фраза, "Мене жокер ми не требе. Я го знам бе, оно е скакауец (това при извадени букви ска_а__й от думата скарабей). Тази епична реплика стана повод за всенародното възвеличаване на перничани в песента на Хиподил "Скакауец".

Това лято си бях в БГ да се запозная с роднините на жена ми (някои от тях от Перник, други от околното Дивотино). Влизам в града, карайки кат бабичка, щото съм чувал лафа: Познава се, че си в Перник, когато караш с 120 в насрещното и някой те блъсне отзад. Грешка! Единственият начин да избегнеш катастрофа е, ако караш по-бързо от всички останали. На едно кръгово някакъв ме засече с близо 200, за да завие надясно от лява лента. Брех, войнствени хора са това перничани. И вкъщи, и на шосето. Но това вече трябваше да го знам, защото е увековечено във фразата, "Боят частен ли е или мога да се включа".*і

Перник взе, че се оказа много приятен град. Роднините също. Добре си прекарахме заедно, ядохме, пихме, обсъждахме книги (те хората и начетени), даже ми казаха няколко вица за перничани, дето не ги знаех.

Дядото на жена ми ми вика, че навремето чувал животни. "Що така, оглуша ли, та вече не чуваш?" "Не бе, тук така казват като гледаш добитък", превежда жена ми. Мама му стара, съвсем ме объркаха тези. Уж гледат, пък чуват. Опаки хора са това (което обяснява тъщата). "А на кафе чувате ли в Перник?" питам го нахилен и си сипваме по още една ракия. Рязко почвам да съжалявам, че тъщата не пие. Ракията изглажда всички различия.

Преди няколко дни тъщата си навехна много лошо крака. Седнах и се помолих за нейното здраве. Нека се оправи бързо и да пращи от енергия. Носим й храна до къщи, подпираме я на разходка. Не й се сърдя за нищо предишно. Разбирам откъде идва като минал* №№ и каква е причината за всяка нейна реплика (просто иска най-доброто за дъщеря си). Тя в много отношения е чудесен човек, просто се запознахме в момент, когато беше изнервена и преуморена. Сега като спря да работи и си почина добре, се вижда, че може да има сърце, пълно с любов и душа, озарена от светлина. Удивителното е, че всеки от нас носи в себе си подобен диапазон на поведение и мислене - от да лай гъз до Далай Лама. Контекстът и ситуацията могат да извадят от всеки някоя от многото личности, които го обитават. Едни благородни и ведри, други мнителни и тесногръди.

Поради тази причина, както и да се държи тъщата, аз я обичам, не само защото е майка на жена ми, а и защото споделяме една и съща човешка природа. Виждам в нея всичките й обитатели и вместо да я съдя, се опитвам да извадя по-добрите от тях. Още повече, на трансперсонално ниво ние сме едно, проекция на единната божествена същност.

Да разбереш, значи да простиш. Да виждаш, значи да обичаш.*№І

*° За хората от нейното поколение (малко над 50), основните мъжки ценности са пари, кариера и стабилност. За тъщата няма значение, че жена ми е супер щастлива с мен, защото тези фактори липсват на видимо ниво (нямам имоти и титли, въпреки че правя две средни заплати на месец). За още по-старото поколение пък мъжкият ръст е бил от първостепенна важност. Бабата и дядото на жена ми питали баща й дали съм висок. Той им показал снимка и те рекли, Тамън! Сега остава и да се разбират.

*№ В Перник е изключително важно един мъж да е стабилен, както се разбира от следния виц:

Перничанин и перничанка седят в Голфо на първа среща и мълчат като пукели. По едно време той й отвърта един шамар. Продължавайки да мълчат, той си мисли, "Тя да си знае". Тя си мисли, "Он е стабиуен".

*І В Перник има един феномен, наречен Пернишки бумеранг. Мяташ чехъл и се връщат салата и ракия. При редовно практикуване чехълът става излишен, защото рязането на салата се превръща в условен рефлекс.

*і А също в следните поговорки:

1. Пернишка изневяра е друг да бие жена ти с твоя винкел.

2. Айде сипвай бе, стана ракиено време, нормалните хора са вече под масата, а в Перник вече бият жените си.

*№№ Всеки от нас е обусловен от своята среда и култура, формиран е като програма да се държи и да мисли по определен начин. Зад всяко действие има точно определена причина и единственият начин то да бъде различно е, ако и човекът е различен.

*№І Това в стил "Виждам те" от Аватар, което в Перник е "Чувам те".

------------------------

Разказът не трябва да се гледа като съвсем достоверен. Някои неща са тенденциозно преувеличени, за да се предаде точно посланието.




Гласувай:
18



Следващ постинг
Предишен постинг

1. sestra - Има неща, които
25.11.2014 10:42
не можеш да промениш докато са живи... Пхаха-ха! Ответна шегичка в перник стил. Не ти остава нищо друго, освен да се държиш според очакванията на госпожата - все пак и дължиш дял от щастието с нейното дете :D
цитирай
2. zarenkow - Super си :)))
25.11.2014 11:54
Така тематично вплетени , хубави анекдоти не бях срещал. Поздрави. :)
цитирай
3. nav - Мерси, мерси
25.11.2014 22:46
Мен ме радва, че се получи добра комбинация от анекдоти, житейска мъдрост и положителна енергия.

Поздрави :)
цитирай
4. wonder - Не бой се спасение дебне отвсякъде! ;)))
26.11.2014 00:48
Ловец на едър дивеч отишъл на сафари с жена си и тъща си. Една вечер съпрузите седели край лагерния огън и вечеряли, когато забелязали, че тъщата липсва. Ловецът взел пушката си и следван от жена си, навлязъл в джунглата да търси изчезналата жена.
След като я търсили повече от час, накрая я видели, опряла гръб до една скала. Пред нея стоял грамаден лъв.
- Какво ще правим? – изпищяла съпругата.
- Нищо – отговорил съпругът. – Лъвът сам се е забъркал в тая каша.
цитирай
5. him - :)
26.11.2014 02:01
Във Вегас отиди, перничанка си хвани :)
После можеш ли да избягаш от съдбата си..
Бай Ване, препоръчвам ти също да не пиеш много докато си покрай тъщата, защото:
Един се напил, отключил вратата с мъка, едвам се добрал до леглото и си легнал. На другата сутрин се събужда, гледа - легнал при тъщата. Малее, ами сега. Започнал плахо - ами ние с теб снощи...нещо стана ли? Тъщата кима утвърдително. Мамка му стара, защо не ми каза нищо? Как да ти кажа, зетко, нали с теб не си говорим? :)
цитирай
6. radosslav - Добре ги редиш
26.11.2014 13:36
А тъщата чете ли (чува ли, гледа ли) те?
цитирай
7. nav - radosslav
26.11.2014 22:18
Абе по-добре да не чете, че е малко буквалист и ще вземе да се обиди. Този разказ не трябва да се разглежда като биографичен, а като определена философска идея за сложната човешка природа и вредата от прибързаните заключение. Например в началото нарочно създавам критично и леко остро отношение, за да има контраст с края.

Поздрави :)
цитирай
8. nav - wonder, him
26.11.2014 22:20
Много добри включвания :))
цитирай
9. sunflower - хехе, аз още не съм посмяла да говоря за свекърви в блога ...
07.12.2014 23:58
като стигна до там ще се сетя за теб и ще прегледам отново поста да се поуча как да го направя :))))))
Благодаря и нека силата да е с теб ..... ама още повече търпението ;)
цитирай
10. maelaen - Мойта тъща
09.12.2014 18:32
Мойта тъща се връща
аз от вас го не крия,
просто тичам към в къщи
със шишето ракия.

Щото кат се напия,
почвам да я разбирам
като вълк когат вие
а аз пия, не спирам :)))))

Мерси за вдъхновението, аз съм аматьор, друго си е човек като вас да напише с всичките му там контрасти завръзки и развръзки

ПП
Нарочно се спрях до 2 куплет, щото иначе трябваше да включа думата повръщам в 3тия
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: nav
Категория: Изкуство
Прочетен: 2372740
Постинги: 319
Коментари: 2999
Гласове: 8046
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930