Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.10.2007 01:57 - Гъзът е свързан с веждите
Автор: nav Категория: Лични дневници   
Прочетен: 11715 Коментари: 26 Гласове:
0

Последна промяна: 16.10.2007 16:25

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Напоследък попаднах на различни писания по повод стачкуващите учители и образованието. Някои от тях бяха толкова плиткоумни, че изключваха какъвто и да е коментар от моя страна. Обаче постингът на една симпатична и умна девойка ме накара да се замисля над факта, че много аспекти на учителската ситуация остават скрити дори за интелигентните хора. Или с други думи се наблюдава неразбиране на простичкия факт, че гъзът е свързан с веждите, както обясняват на едно място в "Белите не могат да скачат".

 

Наблюдавам процесите в средното образование повече от десет години. Също така oбщувам с няколко учители, главно жени на средна възраст. Някои са ми приятели, една дори ми е майка, а останалите ги обдушвам с познавателна цел.

Видях как учителите като цяло се промениха в периода на прехода. Как повечето станаха инертни, дребнави, отчаяни хорица, стресирани от недоимъка, който ги докара да си търсят втора работа като чистачки по входовете или дистрибурори на Орифлейм. Видях как моя любима приятелка , един от най-ерудираните хора околовръст, стигна дотам да чете любовни романи и да се налива с вино, за да избяга от реалността. Форми на ескейпизъм колкото искаш. Фактът е, че един добър учител, поставен в подобни условия, неизбежно деградира до неподозирана посредственост.

 

В един период учителската заплата беше 4 (четири) долара, a като цяло никога не е стигала, за да може човек да се храни и облича нормално (да не говорим да издържа семейство). В онзи период (бях на 15-18) ми се налагаше да работя по строежи във всички възможни ваканции, за да закърпваме семейния бюджет.

Когато човек живее в подобни условия, обикновено развива хроничен стрес, който пък води до кисти, раци и други вкуснотии, а често и до психически отклонения. Познавам учители, които се пропиха, други направо си отнеха живота.

Още като завършвах през ‘96та, повечето ми учители, които тогава бяха на добро ниво, се ориентираха към по-доходни професии. Най-добрият историк в училище отиде да продава щори, някои станаха преводачи, други се насочиха към фондации или частен бизнес. В училище останаха посредствените, инертните, отчаяните. Имаше и такива, които продължиха да се унижават, защото обичат професията си, но дори и те постепенно се обезсърчиха и се пуснаха по течението.

Учениците загубиха респект от учителите (как да уважаваш дрипльо без самочувствие), което пък допълнително озлоби много учители и ги демотивира професионално.

Самата професия Учител, която винаги е била свързвана с престиж и специално призвание, загуби всякаква привлекателност и социален респект. Специалността Педагогика се превърна в клоаката на непрокопсаниците, неуспели да влязат където желаят (същото до голяма степен важи за Българска филология, История и т.н.). Това респективно я обезцени и срина качествeно, довеждайки до дипломирането на бездарни педагози, които не са чували за теориите на Пиаже и Виготски, типовете интелигентност на Хауърд Гарднер или тройния модел на Стърнбърг, камо ли да могат да ги прилагат. Кръгът се затвори. Дървото е гнило до корен. Сега дори драстично увеличение на заплатите не оправя нещата.

 

Причините за този процес са твърде прозаични. От една страна хаосът на прехода доведе до разпад на ценностите – стойностно стана материалното и практичното. Хората на изкуството и културата станаха маргинали. Бизнес и Право добиха статут на най-желаните специалности. Money, money, пеем с Иги Поп.

Все още няма държавна концепция за образованието и културата (знам от вътрешности). Държавните професии сa оставени на произвола.

 

От друга страна, когато управлението е в ръцете на политическа мафия, която се е наговорила да си играе на партии (познавам лично някои от актьорите), проспериращо образование е нещо крайно нежелано.

Добър пример е сривът на средното образование в САЩ (съвсем предумишлен) в края на 70те. Управниците се уплашиха от нарастващата интелигенция, от хипи движението и неговия стремеж към отваряне на съзнанието (хипарството се заражда в Бъркли, Калифорния, един от големите интелектуални центрове в страната), от критичнотo отношение към политиката, демонстрации срещу войната и т.н.

Интелигентният човек със собствено мнение е неудобен за своеволните политици. Затова администрацията на Джонсън и Никсън (както и българските им еквиваленти) се погрижи средното образование да не произвежда знаещи и мислещи хора.

 

За финал ще кажа, че учителската професия е изключително амортизираща. Смея да го твърдя не само защото виждам ефекта върху някои учители от първа ръка, а и защото аз самият съм се занимавал с ученици. Ако не вярвате, посетете някой пети клас за десетина минути (толкова ви давам). Това обяснява защо учителите работят на половин работен ден и имат двумесечна лятна ваканция, което толкова дразни някои хора.

Според мен учителите трябва да бъдат пенсионирани на 50, а не на 65 години, когато ще им се налага да ходят на работа с памперси. Нервната система се износва необратимо с възрастта и в един момент даден учител, който сам по себе си е интелигентен и компетентен, се превръща в бреме, че дори и заплаха за учениците.

 

Толкоз по темата,  че изпадам в патетика.

 

 




Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. eleni - патетиката би била съвсем обоснована
13.10.2007 11:24
аз също се запенвам, знаеш, като стане дума за образователната ни система, макар да се впрягам повече от висшето образование, където нещата са естествена и допълнително влошена последица от всичко, речено по-горе.

А след докарването на тази система до това именно положение, дори и да дадат исканите пари на учителите (което няма как да стане), това няма да помогне много. Защото един огромен процент от тях ще продължат да са инертни и незаинтересовани от това, което правят. А системата за оценка на учителския труд се опитват (пак изотвътре го знам) да я въведат от поне 3 години насам. И учителите не щат. Което хем е разбираемо, хем никак не им помага. Защото е ясно, че трябва да имат по-смислено възнаграждение, но също така е ясно и че повечето от тях имат нужда от реално обучение и реално повишаване на квалификацията. Иначе, ще продължим да се намирам в абсурдната ситуация, в която вече сме - децата да са по-адекватни на света наоколо от учителите си. Уф, и аз ще падна в патетиката, спирам. Предпочитам да съм перипатетик - хем философстваш, хем мааш гащи по парковете:)
цитирай
2. alison - много добре
13.10.2007 12:06
Всичко е точно така.
Не мога да се съглася само с едно:
"Няма смисъл да им се дава ...щото ..няма смисъл!"
Ще ви припомня едно:
БИТИЕТО ОПРЕДЕЛЯ СЪЗНАНИЕТО.
"Защото ,разсъждавайки в противоположната посока ,трябва да се ИЗЧИСТИ ДО КРАК ТОВА УЧИТЕЛСКО СЪСЛОВИЕ И ДА СЕ СЪЗДАДЕ ОТ НИЩОТО ,НЕЩО СУПЕР НОВИЧКО-"ТАБУЛА РАСА"-та на тия от новата Матрица ,да им се даде,колкото трябва.
...Никой ли не допуска ,че ако тия съсипани ,дрипави учители се съвземат финансово...то те няма да "регенерират" и да се изпълнят със съдържанието ,което се очаква от едни УЧИТЕЛИ!?
ЗАТОВА,КАЗВАМ:
"ДАЙТЕ ИМ."
И ТЕ СЪЩО ЩЕ ДАДАТ,ТОГАВА.
ВЯРВАМ ГО.
.......................
Е,вие можахте, без патетиката..но аз не можах да мина без нея!?Сори.
цитирай
3. eleni - @alison
13.10.2007 12:20
никой от двама ни не казва да не им се дават повече пари. Напротив - убедена съм, че трябва да им се дадат. Но знам, че само това няма да оправи общия проблем. Трябва да се въведе системата за оценка на труда им, малко по малко. Сред учителите, освен прекрасните преподаватели, благодарение на които сме станали мислещи и знаещи хора, има и от другите. Които си мразят учениците, не умеят да преподават и не желаят да се променят. И точно те няма да се променят много от повечето пари. Да, трябва учителите да получават повече пари, но не е проблемът само в парите. Те трябва да отговарят на определени изисквания, защото в ръцете им са децата в държавата. Изтръпвам от ужас при мисълта, че някой ден, някой от тези, незаинтересованите, ще поврежда детето ми, защото е станал учител не по призвание, а понеже не е могъл да стане нищо друго. Не всички са прекрасни като майката на nav. Която, впрочем, не е започнала да преподава по-зле поради ниското си заплащане.
Въпросът е сложен, дълбок и има много фактори, които му влияят.
цитирай
4. trevistozelena - така е
13.10.2007 12:36
абсолютно приемам гледната ти точка. само че моят постинг беше вдъхновен от съвсем частен случай (така и съм написала в края му). никога не бих заявила, че учителите нямат основателна причина да протестират за недостойно отношение към труда им. въпросът е обаче, че моят частен случай доста некоректно беше внушил личните си щения на група 10-годишни хлапета, едно от които - със сигурност патологично неграмотно. не казвам, че всички учители са некадърни, казвам само, че със сигурност в някакво си плевенско училище има една гига-проста женица, която според мен отдавна е трябвало да се насочи към търговията с щори. и понеже е объркала призванието на живота си фатално, сега дори заплата от 3000лв не би я направила нито по-добър преподавател, нито по-доволен човек.
във всеки случай - благодаря ти, че изясни гледището си. за всеки абсурд си има причини. само за абсурдът на г-жа Тачева обаче смятам, че сама си е виновна
цитирай
5. levan - obosnovano
13.10.2007 14:50
Eto tova veche e bezstrastno mnenie po vuprosa... (dokolkoto e vuzmojno) ... chovekut e prav...
цитирай
6. marchemence - Не че се ровя и чета кой знае колко ...
13.10.2007 16:36
Не че се ровя и чета кой знае колко къде какво пише, но определено не бях срещал такова нещо. Написаното от теб е много добре обосновано и издържано.
Завършилите миналия век трябва сме късметлии, че не завършваме сега. Но това не ни успокоява...
Дано се даде началото на по-доброто образование след тези протести, както средно, така и висше!
цитирай
7. анонимен - Даскалеску
13.10.2007 19:48
Браво , Зейфод ! Наистина си голяма работа ! Наистина :-)
цитирай
8. nav - trevistozelena
14.10.2007 08:33
Не се съмнявам, че сме на едно мнение. Хубавото е, че се изразяват позиции. Без твоя постинг едва ли щях да си запретна задника по темата, така че благодаря :))
цитирай
9. nav - Мерси и на всички останали за включването.
14.10.2007 08:39
# 8 Докато го докарам до нивото на Зейфод има още доста да паса. Другия път уточнявай в кое точно ми е голяма работата, за да знам къде да се надувам ))
цитирай
10. lava - От извора...
14.10.2007 12:03
Сблъсках се с много мнлади хора, които разпалено критикуваха отделни свои учители. Да, прави са. Но заради един те са намразили всички учители.
Благодаря ти, nav, че не слагаш всички под общ знаменател (защото и ти като всички освен истински учители си имал и от другите).
Сега е моментът да се чуят най-хулни думи по адрес на учителството (освен от правителството и нашия министътр и от повечето медии). Чухме ги всички. Мен това не ме изненадва. Едно некомпетентно мнение не може да е на висота.
Години наред nav ме парираше с думите: "Ако не ти харесва да си учителка, стани контрольор в автобус". Аз млъквах и си носех кръста.
И от години съм наясно, че цялото общество тотално не познава естеството на учителския труд.
Всички са убедени, че учителят като изкара 3-4 часа си вдига шапката (защо не и краката) и нищо повече не прави до следващия ден, когато ще влезе в час пак за малко. Ами ваканциите? Коледна, Великденска, априлска, лятна = 3 месеца. Мечти, мечти. Имам право на около 45 дена за цялата година, защото не членувам в никакъв профсъюз (те имат още седмица).
Та по темата с нашето целогодишно нищонеправене ще споделя само това: стачкуваме вече 3 седмици и цялото време ние писахме разпределения, планове, попълвахме дневници, картони за гимназията и не се спряхме. Когато няма стачка целият този труд се извършва след часовете т.е. като прибавим и редовното проверяване на контролни (най-често нощем) то продължителността на нашия работен ден става повече от 8 часа.
А покрай многото мнения в пресата научих, че във Франция за цялата тази работа по документацията си има отделно назначени хора. Учителят само преподава, чете и си поълва знанията, за да е в крак с науката и интернет поколението, подготвя се и прави план за провеждането на часа, подготвя тестове и си върши само преките задължения.
Незнанието на всичко това води до омраза към нас. Тъжно. Явно девизът "Прост народ, слаба държава" е много актуален сега. Най-вече за управляващите.
цитирай
11. alison - LAVA
14.10.2007 14:25
Въпреки ,че коментарът на Лава, е малко дълъг...аз също искам да продължа мисълта й ..
И аз ,покрай тая стачка ,научих ,съвсем случайно ,че във Франция ,има помощник -учители,по-точно възпитатели ,които не се занимават с преподавателска дейност,а само с въдворяване на дисциплината в клас.Тоест, преподавателя ,не прекъсва урока ,за да превъзпитава някое невъзпитано "гаменче",което пречи на другите деца да внимават в урока...Защота,предполагам ,че след като ,е забранено (в момента ) на учителя да изгони някой от класа ,заради ...разни простотии...а е излишно да обвиняваме учителите ,че не можели да заинтригуват всяко дете...
Всъщност,не зная как е устроен учебния процес в другите страни ,от ЕС поне...но не е ли време министерството да почерпи опит и от това ...макар ,че като почнат да черпят опит ,като почнат едни -ми-ти командировки...??!?!?
........
А по повод ,че имало разни учители ,дето не им било мястото сред нашите деца...АМИ МНОГО Е ПРОСТО!
ЩОМ КАТО Е ВИДНО ОТ ВСИЧКИ ,ОСОБЕНО ОТ РОДИТЕЛИТЕ,КАКВО ПРЕЧИ ТОЗИ ПРЕПОДАВАТЕЛ ДА БЪДЕ АДМИНИСТРАТИВНО НАКАЗВАН,ПОСЛЕ ФИНАНСОВО ..И НАЙ-НАКРАЯ ТОТАЛНО УВОЛНЕН!?
Мисля ,че тази практика съществува и е по правилника на училищата и дори в кодекса на труда е залегнала...НО ЗА СЪЖАЛЕНИЕ СЪМ ЧУВАЛА ,ЧЕ СЕ ИЗПОЛЗУВА ПОВЕЧЕ ЗАРАДИ ЛИЧНИ КРАМОЛИ И КОРУПЦИОННИ СХЕМИЧКИ!
А в действителност,би могло ,това ,което е в нормативните документи ,да се изпълнява ...И тогава ,няма да се стига до разни предложения за съкращаване механично на щата...
Във всичко трябва да има смисъл...,но в тая държава НЕ Е ТАКА.
цитирай
12. svoboda64 - Поздрави за поста на nav и коментарите на останалите,
14.10.2007 14:39
Проблемът с българското образование е наистина вече много "овътрен"... защото реформата не беше извършена навреме. А сега тече последното разграбване на собственост - със закриване на училища и приватизирането на сградите.

По-страшното е, че беше оставен да се амортизира "човешкият капитал", т.е. учителите. Съвсем съзнателно. Не знам дали отговорно или безотговорно. И там се оказахме "изведнъж настана вчера":)) Процесите текат толкова отдавна и са толкова явни, че едва ли има управлявал някога в този сектор, който да не е наясно с тях.

Без политика към кадрите - каквато няма от десетилетия! - не можеш изведнъж да им кажеш: "Хайде сега, тук имаме едни критерии за Вас и ако може сами се разпределете по скаличките, за да сме и ние доволни, пък и вие нещо да вземете... все пак". Действително от 3 години, от времето на предишния проект за Стратегия, съществува предложението за диференцирано заплащане. Учителите тогава скочиха, защото изведнъж се оказаха "предоставящи образователна услуга" и на мнението на "клиента" беше отредена една доста значителна, но необоснована "свобода", която може да се изчерпи с прословутото "клиентът винаги има право":)) Освен това, с българския ни манталитет, който не се ръководи от принципи, а от лична, понякога дори неясна, изгода... едно такова въвеждане би било катастрофално. Проблемът е, че никой от управляващите не прие проблемът насериозно. Че трябват предварителни, задълбочени изследвания, но не поръчкови, които да изкарат такива резултати каквито сме им задали предварително! Че е необходимо да се създаде ясна система от индикатори, чиито стойности да могат обективно да се верифицират (проверят), да не създават конфликт на интереси на ниво оценяващ/правещ атестацията на учителя, да е ясно на колко години се прави подобна атестация, каква е актуалността на базата данни върху която се прави и т.н. голям брой "технически" въпроси, без които цялата идея отива по дяволите и виси във въздуха:))
Това относно диференцираното заплащане...

Относно подбора на кадрите и тяхната последваща квалификация. Състоянието наистина е плачевно, но то е защото няма политика на създаване, задържане и прословутото кариерно развитие на учителите. На ниво стратегии и политически програми всичко е пожелателно и в неизвестното бъдеще. Беше закрит Инстиутът по образование и т.нар. звено за оценяване към МОН. Откриха се една камара нови агенции за оценяване, контрол и т.н.. Оттова не само, че не мръднахме напред, но влязохме в още по-голям хаос. Защото не са ясни връзките между отделните звена, липсва координация, има дублиране на дейности. И това става скрито и далеч от всякакво обществено внимание. Нали не е убит някой мафиот:))

Учителите са оставени на собствената си фантазия и инициативност да се учат. Много участват в проекти. Това, което се научава или постига в даден проект, рядко става достояние на някаква по-широка аудитория. Защото създаването на мрежи някак стои встрани от вниманието на държавата. Сега има вече учебен портал, който с гордост беше обявен, че сървърът му може да поддържа участието на 1 000 000 потребители едновременно. Сигурно пак ще има конкурси и други фойерверки, за да се напълни с някакво съдържание. Въпросът е, че и тук не се действа последователно - да се създадат навици и нагласи да се работи целенасочено с него. В това трябва да се обучават учителите, а не на базови компютърни умения:))

Педагогиката отдавна е презряна наука:)) Педагог е бил робът, който води детето на господаря до училището... Нещата толкова се промениха, а училището като организация и структура не се променя... поне у нас. Ужасното в момента е, че имаме сграден фонд, но продължаваме да учим на две смени, по две училища... в големите класове. Не било "рентабилно" да се работи по групи... толкова пари (допълнителен преподавател) за по-малко от 18 деца:)))))) Хайде холан, като знам колко мизерно е заплащането, чак да ти домилее за кръчмарската сметка...

Това е мъчителното: че сме скъпи на триците, а евтини на брашното. Световен е натискът държавите да отделят по-малко пари за публично образование. Който иска повече - да си го осигури сам... Наистина има нещо като "световен заговор" за намаляване на качеството на образованието, въпреки увещанията на политиците, че се стремят точно към обратното. Проблемът е, че има държави, които не се подчиняват на световния икономически диктат, и други като нашата... които го правим.

Как може една Унгария да отделя 3 пъти повече от БВП за образование, а ние дори да си го намаляваме от година на година??? 1991 е било 5.1 %, догодина, ако нашият финансов факир успее да се направи пак на железен, ще имаме 4.1 %, с 0.2 % по-малко:))

Спирам дотук... когато гледаш нещата "отгоре", системно, почва да ти призлява... Системата е дезорганизирана, слабоефективна и ресурсоемка... Но нейното свиване или орязване, не води автоматично до подобряване на качеството в нея. Нито ще се повиши то с по-добрата материална база. Хората са най-важни там. И "ремонтът" - последващата им квалификация - трябва да започне веднага. Когато ги оставят за 2-3 години да минат през поредица курсове, семинарни занятия, тренинги за придобиване или усъвършенстване на педагогически умения и т.н. полезни и обогатяващи ги обучения, могат спокойно да ги "диференцират". Това би било и инвестиция в образователната система, и реална основа, когато всички са поставени при равни условия, да ги диференциарт. Но преди държавата да си е мръднала пръста в тази посока... някак много моля:)) Наглост и половина е да искаш нещо да е налице, преди да си създал условията за неговото случване...

Но в България така е от десетилетия:))

цитирай
13. alison - свобода,
14.10.2007 15:49
Много си права.
Искам да допълня,че ако учителите се задължат да преминат през курсове и квалификации(естествено финансирани от самото мин.),то може би някои сами ще си потърсят друга работа.Макар и надявам се ,малцина ,но може би между учителите има хора ,които мислят ,че не им трябва повече да се учат.
Защото ,истинският учител неистово иска да знае все повече ,за да има какво да предаде на учениците си!? В тоя смисъл , такава система ,наистина ще "пресее зърното от плявата."..!?
.....
Към тоя коментар няма да прибавя:"...каза наивно тя"...за себе си.
цитирай
14. nav - svoboda64
15.10.2007 06:09
Нещата, които споменаваш са верни и знайни за повечето мислещи хора. Но за съжаление това не променя нищо.
След около 5 години се връщам в бг да се заема лично. Обичам невъзможните каузи ))
цитирай
15. svoboda64 - nav,
15.10.2007 09:57
Разсмя ме:)) Една птичка пролет не прави... Много по единични и групови, но разпръснати, усилия също... В централизирана държава, която не позволява друг организиран интерес, освен корпоративния - ще си кютаме все така:)) А пък основният корпоративен интерес в момента е грабеж, известен под термина "бърз икономически разтеж":))))

Какво да правим ние, останалите, които не се интересуваме от материално натрупване? От друга страна, ако не си достатъчно/оптимално материално осигурен не можеш да имаш и духовни натрупвания... защото достъпът до тях вече струва много пари:))))))

Приятен ден!

цитирай
16. nav - bovari
15.10.2007 22:20
Така е, естественото състояние на твореца е извън матрицата на условностите и материалното, което ме подсеща за изкуството от началото на 20ти век. Виж този ми постинг:

http://nav.blog.bg/viewpost.php?id=45306

Но пък има и нюанси в това състояние. В нормалните държави отношението към твореца е съвсем друго, без значение от материалното му положение. Също така работещите в театъра , класическите оркестри и други държавни учреждения са платени адекватно.
Изкуството е съставна част от културата, дори и дълбоко скрита. Не е естествено да не присъства в нея изобщо.
цитирай
17. nav - svoboda64
15.10.2007 22:29
Не съм съгласен, svoboda64, и древните китайци не са съгласни. Една птичка прави пролет. Зависи само колко пролет носи в себе си. А понякога е самата пролет. Примери много.

Не ме мери с аршина на традиционната логика. Аз съм отвъд рационалното и възможното ;))
цитирай
18. svoboda64 - :)) nav,
16.10.2007 13:28
Древните китайци не са живели в България... А и съвременните като дойдат тук, започват да се държат по същия мафиотски начин, който наблюдават наоколо:)) Срещу организирана мафия - независимо от "етническа и национална принадлежност" може да се противодейства само организирано...

Иначе за духовния си растеж, от един момент нататък, всеки сам е отговорен:)) В душата си може да цъфти колкото си иска, но ако е сред каменлива пустиня (социално обкръжение), рано или късо ще се превърне или в нарцис, или просто ще си увехне...
цитирай
19. анонимен - haz
17.10.2007 15:33
Много съм доволна от поста ти, Нав. И да, една птичка прави пролет! :) Ще те чакаме.
цитирай
20. nav - Я, Хейзълче, каква изненада, ра...
17.10.2007 21:47
Я, Хейзълче, каква изненада, радвам се, че се включваш. Аз съм преокупиран с учене/бачкане тук и нямам време за четене на любими блогове, но мислено съм с всеки приятел :))
цитирай
21. rotazia - Срахотен коментар ! Познавач си на ...
20.10.2007 08:41
Срахотен коментар ! Познавач си на проблемите , такива като теб трябва да са по върховете на държавата ! Бъди винаги буден за нацията !
цитирай
22. nav - rotazia
21.10.2007 06:54
Преди 10 години реших (съвсем в стил Конфуций) да посветя следващите 20 години на това, да стана изключителен психолог, философ, антрополог, литератор, педагог, творец, квантов физик аматьор, атлет, естет или с други думи да постигна идеала на Леонардо (древните гърци, Ницше и разни други) за Ренесенсов човек. И като последна външна цел, да се върна в България и да направя всичко възможно да подобря образователната система. Крайно нескромно от моя страна, но засега мисля всичко върви по план :))
цитирай
23. rotazia - АДМИРАЦИИ ,НАВ !
21.10.2007 16:15
АДМИРАЦИИ ,НАВ !
цитирай
24. nav - Благодаря ))
21.10.2007 22:01
Времето ще покаже докъде ще го добутаме.
цитирай
25. анонимен - Че е така, така си е...
21.12.2007 17:14
Като млад преподавател в СУ, смея да кажа, че за нас важи същото. И не става въпрос за дребните хонорувани рибки, а и за маститите професори, които получават 3 пъти по-малко от фирмен служител... И после си удрят главите в стената защо добрите студенти не остават в СУ, а заминават или работят нещо друго.
И още нешо - хората толкова отчаяно са се вкопчили в жалките си постове, толкова са жадни за 5-те си минути слава, че забравят за какво са там, респ. тук. Дали в училищата е същото, не зная. Както беше казано по-горе, най-важното са хората. Единството е страховита сила... От която всички се боят.
цитирай
26. nav - :)
22.12.2007 00:12
E, те и в щатите учителите са едни ниско платени. Но хората забравят наистина важното - да си учител (доктор, духовен учител) е призвание. Ако го чувстваш, парите са на втори план. Човек може да живее и с малко, както е показал Хенри Дейвид Торо. При такива хора ценностите са други.
Поздрави.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: nav
Категория: Изкуство
Прочетен: 2366976
Постинги: 319
Коментари: 2999
Гласове: 8046
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930