Прочетен: 12093 Коментари: 23 Гласове:
Последна промяна: 02.03.2010 08:29
1. В каква насока човек трябва да търси своето начало?
2. Какво е съотношението между най-съкровения Аз и наслоените върху него влияния?
3. Има ли изобщо абсолютно уникален личен Аз или Аз-ът е уникална конфигурация от външни влияния?
4. Ако Аз-ът е най-съкровената част от личноста, тогава можем ли да кажем, че личноста е съвкупност от качества и характристики, които Аз-ът е придобил от пребиваването в света?
Основният въпрос тук е що е то Аз-ът и има ли той почва у нас (мен и вас). Моето мнение съвпада с това на повечето източни учения, както и на специалистите по темата – Кен Уилбър, Ауробиндо, Франсиско Варела, Роджър Уолш и др. Според тях Аз-ът съществува само условно, а не абсолютно. От подобно абстрактно изречение повечето четящи най-вероятно ще получат мисловен запек, затова ще добавя малко конкретен контекст. Започвам отдалече, така че си направете купа пуканки, сипете си кинг сайз кола и се настанете удобно.
Според Будизма, Хиндуизма, Даоизма и гореспоменатите философи/психолози има три реалности – груба (светът на материята), фина (светът на душата и енергиите) и каузална (светът на духа; каузален в случая означава пораждащ и се има предвид онзи първоизточник-Дух, от когото произлизат останалите две реалности).
Хората живеещи във фината реалност могат да се асоциират с другите, да изживяват така нареченото планетарно съзнание или единство с живота и проявленията му, да усещат фините енергии в останалите зад повърхността на телесното. Такива хора са екстатични, защото са в постоянна връзка с живота и са извън илюзорната реалност на желанията, фалшивите нужди на егото и робството на условностите и масовата култура. Те живеят в блаженство (по ми харесва думата bliss), защото виждат всяка ситуация, предмет или човек като част от съвършенството на Живота.
Каузалната реалност е нещо като коридорите зад реалността. Религиите говорят за нея като Бог/Дух, Будизмът я нарича Празнота или Пустота, квантовата физика я е подвърдила емпирично под името нелокалност*. Каузалната е реалността на чистото съзнание или така наречения чист свидетел (Seer, което означава и пророк, мъдрец). Там няма емоция, а само усещане за единство, пълнота и отвъдно спокойствие. Много малко хора се докосват до тази реалност, а в човешката история са единици онези, които са я постигнали като постоянно съзнание. Дори Уилбър, който медитира от трийсет години признава, че достига такова съзнание само епизодично (виж One Taste за подробности).
Трите реалности се проектират съответно в будното състояние (груба), сънуването (фина) и дълбокия сън, в който няма сънища (каузална)*.
И така, да се върнем към Аз-а и да видим къде се вписва в тези реалности. В горния контекст можем да определим Аз-а като проявление в грубата реалност, но не и в останалите две. В материалния свят Аз-ът е полезен, но прекалената идентификация с него ни лишава от даровете на останалите реалности. По тази причина множество духовни традиции говорят за трансцендиране (надрастване) на Аз-а и по-специфично за класическия еволюционен процес на диференциация и интегриране. С думи прости това ще рече да надраснем Аз-а, но да го интегрираме (най-вече хубавите му страни) в по-висшето измерение, до което достигнем.
Аз-ът безпорно има адаптивни еволюционни функции и е нужен, но нюансът е в това ние да му бъдем господари, а не той на нас. Иначе казано Аз-ът (и съпътстващата го ‘груба’ реалност) трябва да е подчинен на фината и/или каузалната реалност в нас.За да оценим предимствата на Аз-а като слуга, а не господар, трябва да разберем негативните му страни. Зависимостта ни от Аз-а поражда очаквания, уязвимост към психически травми и ограничено дуалистично мислене (и/или). Аз-ът има склонност да се самоутвърждава, от което произтича и неговата зависимост от външни фактори – уважение, харесване, притежание. С други думи, когато човек живее с чувството за индивидуален Аз, това го принуждава постоянно да го храни. Поради тази причина хората се стремят да консумират и да притежават, домогват се до пари, власт и популярност, манипулират околните. Всичко това е с единствената цел да подхранват този фалшиф Аз, който обективно не съществува. Също така Аз-ът обича чувството за сигурност, стабилност и предвидимост, липсата на което често поражда стрес или разочарование. На последно място, той се чувства отделен от околните и света, и вижда всичко през "своите" нужди, което накърнява взаимоотношенията му с околните.
Не е трудно да си представим предимствата на живот, в който ние сме господари на Аз-а, вместо той на нас. Живот, в който Аз-ът ни не се ограничава до тялото и личния ни интерес, нито дори до интереса на себейството, групата или нацията ни, а обхваща всички хора, та дори и всички живи същества. В подобен контекст няма как да сме в депресия, защото няма кой да е в депресия. Отношенията с околните стават много по-дълбоки, защото ги виждаме не като отделни същества, а като сходна на нас проекция на Духа. Чуждото щастие е и наше щастие. Който е чел Руми, Тагор, Уилям Блейк, Гинзбърг, Торо, Емерсън и ко. е усетил екстаза и блаженството на тези души. В света на душата или на духа не съществуват проблеми, човек се чувства щастлив и богат, и иска да помага на околните (които са негово продължение).
От психологическа гледна точка също има доказателства за несъстоятелността на Аз-а (да не се бърка с его-то на Фройд). Доказани са само няколко качества на характера, които се дължат на гени и се запазват трайно през целия живот (и то в съвсем скромна степен на постоянство). Повечето характеристики на индивида са продукт на средата – от качеството на хранене до различните психологически влияния от околните. В една от любимите ми книги – The Embodied Mind – Франсиско Варела (водещ биолог и психолог), Елинор Рош (само водещ психолог) и Еван Томпсън (просто психолог) предлагат множество научни доказателства за несъстоятелността на Аз-а. Прост пример е това, че с подходящи техники, например невро-лингвистично програмиране, можем да променим съзнанието на даден човек дотолкова, че той да няма нищо общо с предишната си индивидуалност. Ако се замислим, дори хората с обикновен живот се променят значително с годините, като често в интервюта (към експерименти) отричат да са мислели по определен начин в миналото, въпреки че това е документирано.
И така, да се върнем към въпросите. Не мисля, че съществува уникален личен Аз отвъд конфигурацията от натрупани външни влияния. Същевременно вярвам в душата като индивидуална енергийна вибрация, прозилизаща от общия първоизточник на сътворението. Тези две изречения са в абсолютно противоречие, затова ще пологорействам още малко по темата. Аз вярвам в еволюцията на съзнанието и душата. На нисшите етапи душата е зависима изцяло от моделиращите влияния на средата. С израстването й настъпва момент, в който се образуват стабилни енергийни конфигурации, които дават възможност на съзнанието да моделира средата. Зрелите души достигат до ниво, където могат да манипулират реалността до степен на паранормалност, както и да не се поддават на контекстуалните влияния. В този смисъл въпросът за ‘съотношението между най-съкровения Аз и наслоените върху него влияния’ е безсмислен, защото тази конфигурация е строго индивидуална и зависи от еволюцията на конкретния индивид.
Друг начин да погледнем на нещата е в контекста на абсолютната и условната реалност. В течение на развитието си съзнанието постепенно надраства условната материална реалност и се докосва до абсолютната реалност на духа (в която няма категории и следователно условности). В този смисъл би било вярно да кажем, че на по-ранните си етапи съзнанието е продукт на средата (тя е неговият Аз), докато на по-зрелите етапи средата е продукт на съзнанието (Аз-а), което се е отърсило от старите зависимости и обусловености като от ненужно зимно палто напролет. На тези висши етапи на развитие съзнанието се ръководи от универсалните принципи на фината и каузална реалност, а не от моментни настроения, ситуационни фактори и културни влияния (съставляващи условната реалност).
С това мисля отговорих на последните три въпроса, така че остана само ‘В каква насока човек трябва да търси своето начало?’ Този въпрос е типичен за ретро-романтизма, еко-феминизма и анти-индустриалните нео-русоистки призиви ‘Назад към природата’. Уилбър е отделил доста страници в Sex, Ecology, Spirituality, за да покаже погрешната логика в основата му. Всяко подобно ‘назад’ към някакво идеализирано ‘начало’ е еволюционен регрес, който не води до нищо градивно. Посоката е единствено напред към по-висши етапи на съзнанието. Илюзията за началото идва от така наречената пред/транс логическа грешка или склонността на много ‘духовни романтици’ да бъркат предрационалното ниво на детето с трансрационалното ниво на мъдреца. Погледнати отстрани като поведение двете често изглеждат идентични, но всъщност разликата е титанична. При мъдреца всяко действие е осъзнато и базирано на съзнателен избор – спонтанността му, екстатичността му, свободата му от условностите и потапянето му в нещата са продукт на разбиране, докато при детето същите тези действия са неосъзнати и неконтролируеми с произтичащите от това обратни страни като несериозност, безотговорност, жестокост, аморалност, егоцентричност и т.н. Предрационалното детето и трансрационалният мъдрец си приличат само на повърхността, докато всъщност ги дели бездна в еволюцията на съзнанието. Детето е по-близо до първоизточника от рационалния възрастен и затова често го възхваляваме. Но завръщането към първоизточника (каузалната реалност) може да стане единствено с израстване напред. Добра аналогия е пътуването около оста на земята, където пристигаме на същото място, откъдето сме тръгнали. В началото на пътуването изглеждаме измамно близо до финала, но пътуването е възможно само напред и трябва да извървим целия път, за да завършим трансформацията на душата.
* Множество експерименти показват, че елементарните частици общуват по между си по-бързо от скоростта на светлината, сякаш за свързани директно отвъд материалното пространство.
* През последните години каузалното съзнание беше доказано чрез научни експерименти, показващи как медитатори могат съзнателно да изпаднат в състояние, свързано с тета вълни в мозъка (вълните при дълбок сън).
02.03.2010 08:59
Поздрави :)
02.03.2010 19:50
би било твърде тежък ангажимент за едно елементарно разменно средство за обмен на стойности (имам пред вид служене които един Аз облечен в тяло предоставя на камара други Аз-ове в същите одежди) и то в пространство което далеч не покрива всички сфери
за човек не ял една седмица бонбона е пир и ти го знаеш.
шастието на скритите в кости кожа и подкожна мазнина Аз-ове напълно закономерно е свързано с осезаемото. един тип който може и да познаваш казва - не е важно колко взимаш а какъв си станал за да можеш да вземеш това което взимаш. ок на англисйки звучи седем пъти по-кратко.
ако искам да заведа жена ми в лувър и нямам пари би ли било възможно този стремеж да ме амбицира/мотивира/детерминира до такава степен че да променя ленността си, да си разкарам задника от телевизора и да работя върху себе си до тогава докато развия такива стойности на моя Аз които останалите ще оценят безусловно и ще получа шанса си да осъществя скромната си цел?
My best guess is: this is at least 50% possible...
духът - сърцевината или безсмъртният Пътешественик през всичкото време-пространството.
душата - проявлението на духа в конкретния пространствено-времеви континиум.
аз-ът - черупката, бронята или "тялото" на първите две, който поради своя материален характер е (без)крайно преходен и илюзорен.
...и все пак, както са казали древните:
Всичко е дух, Вселената е ментална!
:)
Поздрави :)
06.03.2010 15:26
Поздрав сърдечен, приятелю несрещан :)
Поздрави и на теб :)
11.03.2010 13:08
Предполагам, че всеки човек след навършване на определена възраст започва да си задава въпроса за смисъла на живота, на раждането, на смъртта, за трудностите, с които всеки от нас трябва да се пребори и те са абсолютно различни за всеки един от нас. Не знам дали съм права, но отговора, след дълги търсения, до който аз съм стигнала е всъщност и моята теория за живота ни тук и сега, накратко е следната: това е точно тази борба на Духа над тялото, над Аз-а и превръщането му от "Господар в роб". Духът се въплъщава в тялото, защото само и единствено чрез тази материализация, тази борба и съответното израстване на Духа, може да бъде осъществена. Само по този начин Духът може да подчини материалното олицетворение на Аз-а, да победи всичките му страсти, желания, наклоности, разстройства, потребности, психичности и т. н. , и т. н., да го победи, да го надрасне и да еволюира. А оттам насетне какво и защо се случва - един Господ знае ... :)
Надявам се, че ще свържещ накъсаното изложение на мислите ми, след като ги прочетеш, в една гладка представа, за това, което искам да кажа ;).
Поздрави
Руми
11.03.2010 13:18
12.03.2010 08:49
Румяна
Нав, струва ми се, че напоследък четеш малко повече други автори и по-малко от (и вътре в) себе си!
Поздрав! :)
Поздрави :)
14.03.2010 23:59
02.04.2010 01:16
17.04.2010 16:55
Размислите ми все по често водят до действия.Но за да знам как да действам се наложи доста да уча. Не съжалявам защото без ученето действията нямаше да са толкова ефективни.
29.06.2010 21:29
3-то Лице; ЕДИНствеНо Число. :) Игра-та?! Нав е във ВълшебникА. ще ти пиша
1-во лице.ед.ч.
13.01.2011 07:17
А е трудно, ужасно трудно да се надмогне егото, да се укроти, умъртви, за да започне отдаването. Какво можем да дадем на този свят... Ако кажа любов, едва ли ще изненадам някого. Въпросът е можем ли да гледаме света със сърцата си - не с очите, а със сърцата. Без умозрителни наблюдения и заключения да приемаме себе си и другите. Да не се вземаме толкова насериозно...и фрагментарно. Да осъзнаем, че всички сме Едно.
Поздрави Лили :)