Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.06.2012 10:37 - Оригами на душата
Автор: nav Категория: Изкуство   
Прочетен: 7910 Коментари: 15 Гласове:
14

Последна промяна: 16.08.2015 21:38

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Пие ми се. Искам да си налея чаша бърбън и да почувствам как се стича по гърлото ми, как попива в езика ми. Хващам се, че мислите ми блуждаят и се връщам към книгата. Но Джойс ми е скучен. Дали защото ‘Дъблинчани’ му е ранно произведение? Чета го защото е Джойс. Това ме подсеща за няколко млади интелектуалци, които ме подразниха с хвалбите си кой е чел повече Томас Ман, вместо да обсъждат онова, което литературата само помага да се изкаже – красотата, дълбините на света. Може би и аз съм като тях. Чета Джойс, а си мисля за бърбъна. Отегчен съм от себе си. Искам да си налея пълна чаша, но онзи ден разбрах, че имам хепатит С. Край с алкохола, казва разумът в мен. Но той е само част от тълпата, която ме съставя. А повечето от тях обичат да пият. Ако си сипя, ще съм глупак, защото ще съм роб на импулса, навика, ще съм животно. Ако не пия, ще съм глупак, заради овчата предпазливост, конформизма на благоразумието. Затова си наливам два пръста и отпивам с мисълта за съзнателен избор и ясни последствия. Тук и сега.

Едноизмерният живот е прозаичен. Сещам се за Жан-Батист Грьонуй*, създал съвършения парфюм, покорил света, а после оставил се на тълпата да го разкъса. Трагедията на осъществената мечта е голяма, колкото тази на неосъществената. Да си само болен или само здрав, само жив или мъртъв. Къде е изходът от този лабиринт? Да си сипя още едно питие? Да отида надрусан на собственото си литературно четене като Тома онзи ден? Взирам се дълго в този лист хартия. Изливам бърбъна и затварям очи. Сгъвам веднъж. Въображението ми допива питието, получава цироза и умира. Смъртта прави всеки предшестващ я миг наситен, осъзнат, бездънен. Сгъвам пак, разпръсквам благодат и здраве във всяка клетка и изчиствам напълно вируса от кръвта, както навремето направих с рака. Продължавам. Всички възможни сценарии се случват едновременно. Вълнувам се и съм спокоен. Човек и тълпа. Актьор, сцена, зрител. Усмихвам се през всички гънки, без зъби, както навремето Тома, но защото съм оригами.

Плувам в тази съвършена едновременност. Тя е моето въодушевление, където няма нужда да съм едно единствено нещо, а всички сбъднати-несбъднати мечти, осъществени-несподелени любови, еуфорични депресии. Взимам отново книгата. И ми е скучно. И съм щастлив.

* Герой от ‘Парфюмът’ на Патрик Зюскинд.

След време се разбра, че съм успял да изчистя хепатита преди да стане хроничен. Нещо, случващо се в около 10% от случаите. Оле :)



Тагове:   многоизмерност,


Гласувай:
14



1. bapha - чети...
26.06.2012 11:26

се...

и връщай, повтаряй страници. Късай листи. Гори ги. Както навремето, с рака. И както днес, със скуката.
гледай публиката, докато четеш. Моля те
цитирай
2. nav - :)
27.06.2012 14:36
Ще, ще. Мерси за подкрепата :)
цитирай
3. susona - хм...
27.06.2012 19:24
едноизмерното, което си описал е чувственонегавопривлекателно:)
цитирай
4. анонимен - Navi
29.06.2012 00:17
баба и дядо все казваха всичко е за хората. Все трябва да има път. Е това парче на Арета е за теб http://www.youtube.com/watch?v=KtBbyglq37E&feature=related
Бях мъничка, мъничка, когато открих "Парфюмът", колко се впечатлих - да го мразиш ли, обичаш ли това уродливо джудже?! Идва ден - сменя се с нощ, нещо се случва, после отминава и после пак така и пак.
цитирай
5. nav - susona
29.06.2012 01:18
Харесвам дълги и многоизмерни думи :))
цитирай
6. nav - анонимен 4
29.06.2012 01:23
Ех, хубаво е човек да има такива баба и дядо.
'Парфюмът' е вдъхновяваща история, алегория на красотата на целеустремеността, отвъд повърхността на формите (убийствата). Мерси за поздравчето. Оставяй име или поне инициал под такъв хубав коментар. Някакси друго е.

:)
цитирай
7. анонимен - :)
29.06.2012 02:07
не съм за "пред хората", за тва съм без име, но пък съм ти върла фенка :). 77 реколта все сме чешити. И за нас ще има път - ще видиш. Твоето сърчице все е на ревера. Аз моето го крия страх ме да не ме разкъсат.
цитирай
8. neleh - 7. анонимен
29.06.2012 23:37
това за сърцето - разбирам те и те окуражавам (дано се пише така) да се отвориш. покажи го. 77 сте големи чешити :)

Е.
цитирай
9. nav - :)
30.06.2012 11:15
:))
цитирай
10. анонимен - "Вълнувам се и съм спокоен" -
03.07.2012 10:03
Това може да го каже само много добър писател. И мъж, който ще преодолее казаното, за да сподели нещо още по-силно. Добротворствай, твори и всичко ще си дойде на мястото. Успех, Нави! И бъди си ти!:)

"Вълнувам се и съм спокоен... Усмихвам се през всички гънки, без зъби, както навремето Тома, но защото съм оригами.

Плувам в тази съвършена едновременност. Тя е моето въодушевление, където няма нужда да съм едно единствено нещо, а всички сбъднати-несбъднати мечти, осъществени-несподелени любови, еуфорични депресии. Взимам отново книгата. И ми е скучно. И съм щастлив."
цитирай
11. nav - :))
04.07.2012 15:14
Благодаря, с такива коментари ми е лесно да не забравям какво съм.

:)
цитирай
12. venercheto - да, и ти си като тях :) добре че можеш и ...
26.07.2012 06:17
да, и ти си като тях :) добре че можеш и да си друг.
целувки
цитирай
13. nav - :)
26.07.2012 15:04
Мдаа, хубаво е човек да може да е много неща. Древните казват, че този процес на израстване може да стигне дотам, че човек да обгърне всичко и така да се слее с Бог.

Поздрави :)
цитирай
14. анонимен - :)
07.08.2012 11:03
До сега никога не бих посмяла да пиша... Ще ми се да ти кажа някои неща, а не знаех къде :) Странно близък си ми станал, само от четене някак си :) Прекалих с усмивките... Човек и тълпа...Умишлено или не , Нав - това е душа, живееща извън тялото... :) Наистина бих искала да ти напиша нещо.... Усмихни ми се и ти.
Н.
p.s. умирам от срам
цитирай
15. nav - Н
23.08.2012 04:07
По-добре да умреш от срам, отколкото от нещо друго :) Радвам се, че съм успял да те провокирам с писането си. Добре си дошла да споделяш мнения и усещания. Можеш да драсваш тук или да си направиш профил в blog.bg и да ми пишеш на лични съобщения. Аз съм доста зает напоследък, но гледам да отговарям, дори и след време.

Поздрави :)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: nav
Категория: Изкуство
Прочетен: 2372533
Постинги: 319
Коментари: 2999
Гласове: 8046
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930