Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.10.2007 10:33 - Борхес и аз
Автор: nav Категория: Изкуство   
Прочетен: 6347 Коментари: 14 Гласове:
0

Последна промяна: 21.10.2007 11:45

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Някои книги изискват специални моменти. Познавам ги по това, че нещо в мен започва да ме сърби и да тиктака. Мисли бързо, си казвам, преди да е гръмнало. Отварям вратата и излизам от света.

Така стана с томчето ‘Смърт и Компас’ на Борхес, което Илиян ми подари преди години. Потънах (преди същите години) за две седмици в троянският балкан и го чесах. Чесах и други неща, но само това продължи да ме сърби. Изданието е чудесно – на корицата се мандахерца котката на Жоан Миро, която е избягала от къщи и от всякаква форма. Съдържа почти всичките разкази (на котката), както и малко поезия.

Има една алхимична пропорция в писането, която като читател ми очарова стомаха (знаете го онова чувство). Когато авторът влага доза личен елемент, разкрива залче от душата си (или описва реално събитие) и същевременно не спира да фантазира, да си играе, да изкълчва реалността. Така от една страна е достатъчно искрен (без патетика), с което ме печели емоционално. От обратната пък се забавлява, иронизира, сритва  клишетата  до изначалния им блясък. С което ме награбва интелектуално. 
Ако също така (или иначе) успее да вложи две супени лъжици дух (расте по високото) и щипка стилистична ловкост, то аз съм негов и той е мой (без значение от цената на книгата).

Всичко това успя да направи Борхес за мен. Ерудицията му не отстъпва на Еко и Джойс (стърчащи над облаците), но за разлика от повечето класици-интелектуалци Хорхе успява да се запази непосредствен. Той притежава нещо твърде рядко – рядка коса. Което най-вероятно обяснява и рядката му суета (пълен редкоч). По повод вечното му пренебрегване от комисията за присъждане на нобелова награда казва: "Те толкова често са мислели да ми я дадат, та имат чувството, че вече са ми я дали."

Тук иронията е тънка като резен пъстърма, затова ето нещо по–сочно: веднъж някакъв журналист го бъзнал, че е хитър и публикува само добрите си стихове. Хорхе отвърнал: ‘Аз съм дори още по-хитър. Пиша само добри.’

Като истински поет Борхес никога не написва нещо по-дълго от разказ, тоест не се е самозабравил като някои светила. Самият той лаконично обяснява, че е твърде мързелив, неумел и далновиден, за да се захваща с романи. ‘Трудоемка и изтощителна лудост е да пишеш дебели книги, разгръщайки в петстотин страници идея, която може да бъде изказана прекрасно за десет минути. По-добрият начин е да се престориш, че книгата е вече написана и да предложиш обобщание, коментар върху нея.’ 
Аз лично съм възхитен от подобна ергономична мъдрост.

Борхес не се страхува да скочи в метафизиката. Смесвайки елементи на митология, математика, философия и теология той успява да върне холистичния облик на света, създавайки усещане, че всяко нещо е проекция и част от другото. Често разказите му обрисуват реалност, контрапунктираща на нашата по един изящно подигравателен начин. Лекотата му, дори в най-сериозните моменти, ми напомня на дете, което прави сапунени мехурчета, с най-красивите багри по тях. А после ги пука и смехът му се стича по пръстите.

Все пак, въпреки киловатите, с които ми сгрява душата, Борхес си остава интелектуален автор. При него всичко е недоизказано, маскирано, карикатурно. Детайлите са многопластови, нюансите – едва забележими. Повечето разкази ги четох по два пъти и гледах редовно да си пия гинкото.

Но. Всяка жаба да си знае мярката. Спирам, докато все още мога. Удоволствието от четенето остава за вас (непрочелите). А за мен – да ви завиждам.

Тук е мястото да благодаря на Dum, че ме подсети за тази ми стара любов. Ето и неговият постинг:

http://dum.blog.bg/viewpost.php?id=123876

Долното е местенце с някои разкази, които не смятам за представителни, но все пак. Препоръчвам всичките да се прочетат наведнъж (от книгата). Ма аз какви ли не неща препоръчвам. Туйто.

http://www.litclub.com/library/prev/borges/index.htm 

‘Безгрохотни сражения на залеза
над крайните квартали,
все същите разгроми древни на небесна бран,
опустошителни зори, които тук достигат
от дъното пустинно на пространството
като от дъното на времето,
градини черни на дъжда, сфинкс в книга някаква,
която се страхувах да отворя,
и чийто образ все се връща в сънищата,
прахът и ехото, които ще сме скоро,
светлика на луната върху мрамора,
дърветата, които се издигат и пребъдват
като невъзмутими божества,
нощта взаимна и дългоочакваната вечер,
Уолт Уитман, неговото име е всемира,
нетрепващият в битка меч на крал
в притихналото русло на река,
саксонците, арабите и готите,
които, без да знаят, дават потеклото ми,
дали съм аз това дотук и всичко друго,
или това са тайни ключове и мъчни алгебри
на онова, което никога не ще узнаем?’




Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. zari - Таке- произведенията му до едно са сред най-изящните в световната прозаа е-
21.10.2007 12:25
Още ми е странно, че не бе отличен с най-престижната световнна награда. /Умира 1986 г./.
цитирай
2. martiniki - :)
21.10.2007 14:04
Както казва Светлана Комогорова - тия от нобеловия комитет са банда сноби. На Астрид Линдгрен също не са присъдили награда, но какво от това? Кой е четен повече - тя или госпожата Дорис Лесинг, която получи литературния Нобел тази година...


Още за и от Борхес


http://www.segabg.com/online/article.asp?issueid=915&sectionid=5&id=00003

http://margaritta.dir.bg/2006/mai/08borhes.htm/


цитирай
3. анонимен - от непрочелите другарчета ...
22.10.2007 22:50
дръпвам едно гинко, и го почвам, ... да го чета, искам да кажа
ти си заразен, да знаеш!
като почнеш да пишеш за нещо, и такава ревност ме обзема, че ти си го прочел, пък аз не
както пише №3, но перифразирано, обичам да чета как пишеш, за тези, които обичат да пишат
и добре, че не знам френски, че кой знае какво е написала там накрая, преди лягане
... или това са тайни ключове и мъчни алгебри
на онова, което никога не ще узнаем ... - любимо, от мига, в който го сканирах по-горе
благодаря ти за пореден път, светулчо!
с усмивка, :)))
цитирай
4. nav - :)
22.10.2007 22:58
:))
:)))
цитирай
5. sever - всеки си има своя Борхес и свой Менар, По и Елдорадо
26.10.2007 14:38
моят Борхес е знак за собствената неизбежност ))
за безграничното "роене на значенията" в дън дъната на собствените ни души ))
като онова цивилизаторско възклицание сме `а Индия след сто години чу, че някой е потеглил да я има.`
от мен в дар `Градината с разклоняващите се пътеки`
цитирай
6. nav - Мда, по един свят за всеки.
27.10.2007 03:33
Обичам магьосните градини ))
цитирай
7. raztvoritel - Слушай, Нав,
27.10.2007 14:42
Здравей! Здравей! Здравей!
Направил си пропуск, излекуввайки рак-а си сам. При Бог не се ходи с молба непридружен. Имам същия проблем - само отлагам рак-а си. Искаш ли помощ
цитирай
8. raztvoritel - Послепис
27.10.2007 14:43
Отговори спешно в блог-а ми
цитирай
9. madchemist - Борхес RULZ!!!
01.11.2007 12:13
Борхес, Кортасар, 98% от латиноамериканците са много силни. Аз лично харесвам и Жоржи Амаду, защото е забавен.
цитирай
10. анонимен - Ти си моят гуру
01.11.2007 19:22
Пишеш с много страст! Не можах да го дочета цялото.
от raztvoritel
цитирай
11. sunflower - Nav
03.11.2007 16:00
днес си намерих на старо "Да подремнеш в скута на Голямата еднаквост" на Н. Гроздински и трябва да ти кажа едно ГОЛЯМО ГОЛЯМО БЛАГОДАРЯ, че беше писал за него. :)))) Тоя пич е Еверест и няколко пръста над него!!! :)))))
цитирай
12. nav - Радвам се :))
04.11.2007 03:23
Тоя пич е наистина забележителен. 'Някой омагьоса битието' е още по-добра. Дано вземе да издаде още нещо.
Поздрави :))
цитирай
13. scintilla - Ех, Борхес!
17.01.2008 23:19
Първа любов! Голяма любов!
Видях шарките на тигъра в тъмната яма и прозрях смисъла на съществуващото, докато обикалях из лабиринтите на голямата библиотека...

И всяко нещо е значещо!

цитирай
14. nav - Всяко, мда
19.01.2008 06:43
Прозреш ли смисъла, всичко е красиво :))
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: nav
Категория: Изкуство
Прочетен: 2366383
Постинги: 319
Коментари: 2999
Гласове: 8046
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930